Hugo de Groot

Geboren in Delft op 10 april 1583 en overleden op 28 augustus 1645 in Rostock, was een rechtsgeleerde en schrijver.

Zijn beroemdste werk is "De iure belli ac pacis" (Over het recht van oorlog en vrede) uit 1625. Het vormt de basis voor het moderne volkenrecht. Hij is ook bekend vanwege zijn pleidooi voor de vrije toegang tot de zee (en de vrijhandel) het "Mare Liberum" (1609), eerst in 1864 teruggevonden en gepubliceerd. Hedendaagse rechtsgeschiedkundigen beschouwen hem als een van de grootste juristen ooit. Grotius heeft een immense invloed op het internationaal publiekrecht uitgeoefend, zijn ideeën met betrekking tot de zeevaart bijvoorbeeld domineren het grootste deel van het hedendaags zeerecht. Grotius kan ingedeeld worden in de school van de humanisten. Uiteraard is Hugo de Groot bij het publiek vooral bekend om de ontsnapping uit slot Loevestein in een boekenkist in 1622. Hij was daar opgesloten vanwege zijn voortdurende strijd voor godsdienstvrijheid en zijn streven naar een scheiding van Kerk en Staat.