De Plek

De Hortus Botanicus Delft ligt op een kruispunt tussen de Oude Binnenstad en de TU-wijk. Tot voor kort alleen ontsloten vanaf het Poortlandplein, maar de Hortus Botanicus Delft wil een duidelijkere verbinding met de stad realiseren. Met de nieuwe ingang aan de Kanaalweg krijgen bezoekers vanuit de stad toegang tot een oase van rust. Op deze plek wordt een unieke ontmoetingsplek gerealiseerd. Meteen na binnenkomst wordt de fontein, met alle prominenten Delftenaren die de stad mede hebben vormgegeven, het kloppende hart van de tuin. Er tegenover komt een paviljoen, waar thee en andere versnaperingen genuttigd kunnen worden.

Vanaf de binnenstad Delft zal het in de toekomst ook mogelijk worden om met de boot naar de Botanische Tuin te gaan.

Stichting Museum Van Marken, Expertise Platform Water en de Hortus Botanicus van de TU Delft werken samen aan twee projecten die mede mogelijk gemaakt zijn door Stichting Gebiedsfonds Delft Technology Park en provincie Zuid-Holland. Het project ‘Paviljoen het Groene Lab’ zal de geschiedenis van de Van Marken fabrieken en de Hortus Botanicus zichtbaar maken in een circulair paviljoen dat deze zomer klaar zal zijn en geïn­spireerd is op de oude Van Marken paviljoens. Het paviljoen biedt ruimte voor exposities over de geschiedenis van de Hortus Botanicus en Van Marken en ontmoetingen. Vanuit project Het Groene Lab zijn door leerlingen van het Mondriaancollege plantenbakken gemaakt bij het paviljoen waar olie-leverende planten staan. In het verlengde van het project hebben ze ook nog 20 andere dezelfde bakken voor de hortus gemaakt waar andere technische planten in staan zoals vezel-, verf- en suiker- en zetmeelplanten. Een extra motivatie om deze mooie tuinen te bezoeken!

zie ook : https://museumvanmarken.nl

Oud en nieuwe trekvaartroutes terug op de Delftse Schie

Het project ‘Oude en nieuwe trekvaartroutes terug op de Delftse Schie’ heeft als doel de historische trekvaarten door Delft weer zichtbaar en herkenbaar te maken met vaar-, fiets- en wandelroutes langs oude, huidige en nieuwe op- en afstapplaatsen. Van Marken vestigde in de 19e eeuw veel van zijn bedrijven langs de Schie, sinds de 17e eeuw de indus­triële ader van Delft en omstreken. Rond de eeuwwis­seling volgden ook universiteitsgebouwen en andere bedrijven. De geschiedenis van de trekvaarten in Delft wordt nieuw leven ingeblazen met diverse op- en afstap­plaatsen langs het Rijn-Schiekanaal, informatiebor­den, vaar-, fiets- en wandelroutes met uitleg over de plekken en arrangementen. Bij de entree van de Hortus Botanicus aan de Kanaalweg is inmiddels een nieuwe op- en afstapplek gerealiseerd.

Plattegrond van de Botanische Tuin