Het ontwerp

Richard de Vrijer, de beeldhouwer, woont en werkt al meer dan 40 jaar in Delft. Richard is altijd gefascineerd geweest door mythische en historische figuren en gebruikt dat veel in zijn ontwerpen. Delft is een stad met een zeer rijk verleden en daardoor ontstond het idee om dat te gebruiken voor een ontwerp van een fontein. Een fontein die een ontmoetingsplek zou kunnen zijn voor bezoekers en bewoners van Delft. Een plek om even stil te staan bij het verleden van Delft.

Naarmate de bouw van de spoortunnel vorderde, kreeg het plan een fontein te ontwerpen met Delftse - en internationale - beroemdheden gestaag vorm. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een ontwerp waarop meerdere historische Delftse figuren een plek hebben gekregen.

Het plan bestaat uit een achthoekige fonteinbak met daarin geplaatst een achthoekige zuil waarop acht figuren staan. Achter die figuren rijst een smallere achthoekige zuil op waarop het beeld van Willem van Oranje staat. De figuren worden elk +/- 50 cm hoog:

In de onderste zuil komen vier spuwers in de vorm van kikkers, wat verwijst naar de waterrijke polders rondom Delft.

De fonteinbak krijgt een doorsnede van ongeveer 3 meter en de totale hoogte wordt ongeveer 2,70 meter.